Hlad reshared this.

The media in this post is not displayed to visitors. To view it, please go to the original post.

Toto je čerstvě vyrobená Pozitivní cena za ochranu soukromí, kterou si dnes někdo odnese. Kdo to asi bude? Těšíme se v 18:00 na Štvanici! Vyhlášení od 20:00.

Veškeré info o dnešní akci zde 👉bigbrotherawards.cz/2026/04/07…

reshared this

Hlad reshared this.

Prázdná timeline je největší problém každého nováčka na Mastodonu.
Přijdeš, zaregistruješ se a... ticho. Nikdo tě nezná, ty nevíš koho
sledovat. Většina to vzdá ještě ten den.

Tohle mě štvalo, tak jsem to zkusil vyřešit.

Na fedi.mamutovo.cz najdeš jednoduchou stránku která tě provede
prvními kroky – bez zbytečného vysvětlování. Rovnou seznam lidí
které stojí za to sledovat, rovnou odkaz na appku, rovnou do toho.

Jsou tam i starter packy – stáhneš CSV, importuješ v nastavení
a za minutu máš timeline plnou českých a slovenských účtů.

Nově tam máme i uvítacího bota – každý kdo se zaregistruje na
mamutovo.cz dostane automaticky zprávu s odkazem. Aby nikdo
nezůstal ztracený hned na začátku.

Projekt je open-source a stále se na něm pracuje. Znáš někoho
kdo by v seznamu neměl chybět? Nebo máš nápad co by nováčkům
pomohlo? Napiš – buď sem do komentářů nebo na Gitea.

👉 fedi.mamutovo.cz
👉 git.arch-linux.cz/mamutovo
👉 about.mamutovo.cz/

#mamutovo #fediverse #mastodon #czech

This entry was edited (2 weeks ago)
Hlad reshared this.

Mikrotonální kytara, nestandardní rytmüka.
Šíří se to po internetu jako nemoc. Zavřít okresy nepomůže.
Jak to u transformativních zážitků bývá, je třeba to vypnout než se vám to začne líbit.

youtube.com/watch?v=yAEgwSQ5yd…
youtube.com/watch?v=q0ECn7R-Ik…

This entry was edited (3 weeks ago)

Hlad reshared this.

in reply to 🌹 růža ✅ (česky 🇨🇿)

Internet je fascinující místo. A lidi. Něco vás napadne a díky internetu a lidem často zjistíte, že už se tím někdo zabýval.

Tady basák rozebírá notový zápis fakt hodně komplexní skladby.
youtube.com/watch?v=qZuRdE2uJI…

Kde ho asi vzal? No existují stránky kde se sdílejí komunitní transkripce. 😀
musescore.com/user/17444696/sc…

Venujete se jeste starym arkadovym hram? A chcete se zucastnit pravidelneho turnaje? Hrajeme jen pro zabavu. 3 vylosovanej hry (jedna vylosovana z nominaci hracu), jeden turnaj trva 14 dni. Hrajeme v emulatoru WolfMAME, aktualne ve verzi 0.281.

youtube.com/shorts/bICTwx9Gos4

hrynehrajeme.cz/arkadisti/

idle reshared this.

Hlad reshared this.

Lidi, jaký launcher používáte na Androidu? Jsem nějak zaspala a najednou koukám, že Nova Launcher šel do kytek a rozhodl se zobrazovat reklamy. Takže jde z domu. Původně je na telefonu nějaký Quickstep, který mě úplně nepřesvědčil, ale vlastně nemám žádné konkrétní požadavky.

Hlad reshared this.

Hlad reshared this.

Yesterday, I quickly put together a tutorial on how to replace ntfy.sh with a minimal, self-hosted XMPP server and published it as a GitHub Gist. Then I remembered I have a website and reworked it into two nice little posts:
gultsch.de/tags/ntfy.sh/

#ntfy #XMPP #Jabber #Prosody

Hlad reshared this.

Hlad reshared this.

The media in this post is not displayed to visitors. To view it, please go to the original post.

TIL: There is a book called "Unicode," which encodes standard life situations into rarely used latin words so you can save money on telegrams that are charged per word.

archive.org/details/unicodeuni…

reshared this

Hlad reshared this.

Když chce umělec aby ho každý rok hráli, udělá obvykle něco s vánoční náladou... a nebo "po Redlovsku", jemně ironický, hořkosladký, song k Valentýnu.

youtube.com/watch?v=nuQJQrKBzq…

Hlad reshared this.

in reply to canis55lupus.bsky.social

@canis55lupus.bsky.social Dobrá přípomínka, že sv.Valentýn je církevní reference, která pro komunismus nebyla přijatelná, takže ten marketingem tlačený "svátek konzumu" se sem vrátil až v devadesátkách. Už se asi i dostáváme do doby kdy bude akceptován jako tradice, bez vědomí nějakého původního smyslu.

Písnička je, zdá se, předrevoluční, dle vlastnich zážitků textaře, ale může rezonovat i v úplně jiné době. 🙂
youtube.com/watch?v=rglEk-zBWu…

Hlad reshared this.

🎥 Streamujeme FOSDEM 2026 live!

Sledujte konferenci přes náš PeerTube:
📺 vhsky.cz

3 paralelní místnosti:
- Janson (hlavní sál) - JIŽ BĚŽĺ ✅
- K1105 (La Fontaine) - od 10:00
- H2215 (Social Web) - od 10:30

Sobota 31.1. + Neděle 1.2.
Program: fosdem.org/2026/schedule/
vhsky.cz/c/fosdem/videos
#FOSDEM #FOSDEM2026 #PeerTube #LiveStream #OpenSource #FOSS

This entry was edited (2 months ago)

Hlad reshared this.

Hlad reshared this.

Opravdu umíme v Evropě inovovat jen GDPR a pet láhve? Nebo se umíme spíš skvěle podceňovat?

Skvělý článek od Filipa Molčana

filipmolcan.substack.com/p/spe…

reshared this

in reply to Ondřej Profant

Občas cynicky říkám, že Evropě vznikla a vzniká dost fajn věcí a základního výzkumu, které by v jiných zemích dost možná ani nevznikly, protože z nich není krátkodobý rychlý výdělek. A ty "rychlé inovace" bez regulací sem tam občas někoho přímo nebo nepřímo zabijou nebo způsobí jinou újmu. A já radši budu žít v zemi, kde mám dostupnou lékařskou péči a nemusím řešit složení jídla nebo jestli mám pitnou vodu v kohoutku než v zemi, která zaměňuje "rychlost inovací" za kvalitu života.
in reply to Kayla Eilhart (cz)

@kayla_eilhart Jediny "drobny" problem je v tom, ze ve svete vladne pravo silnejsiho, a Evropa moc silna neni ani vojensky, ani politicky, takze si s ni snadno kazdej vytre pozadi.
Ty inovativni technologie jsou sice casto nehumanni, ale vojensky a politicky ucinne. Nijak me to netesi, ale nevim co jineho s tim delat, nez dohnat Cinu a USA v nehumannich inovacich, abychom se nestali dalsi kolonii a la Afrika, jizni Amerika a necinska cast Asie.
in reply to Ondřej Profant

super text, ale přesně vystihuje důvod, proč zdůrazňuju, že je důležité, aby nás tu bylo aspoň tak 20000 a ne jen 2000 (můj odhad, na českých i zahraničních instancích).

Teď jsou ve Fediverse v podstatě nerdi, kterým je jedno, že se za nimi nepřišli jejich kamarádi a známí (někteří mi přijde, že jsou za to spíš rádi, že tu našli takové klidné útočiště). Ale ze stejného důvodu nás prostě nikdo nebere vážně jako relevantní publikum.

in reply to Chao-c'

Já s tou myšlenkou rozšiřování určitě souhlasím, všema deseti, ale zrovna tady bych počtama neargumentoval, jiné sítě budou vždycky / ještě dlouho větší. Tady jde podle mě o princip, ne o efektivitu nebo marketingový výtlak. Podobně jako ti třeba sto šestka dává právo na informace, ačkoliv je pro stát strašná pruda ti je poskytovat, měli bysme mít právo dostávat běžné informace i na otevřených platformách. (Jasně, ty počty lidí by trochu pomohly, ale podle mě jen marginálně.)
This entry was edited (1 month ago)
in reply to Tomáš Znamenáček

@zoul já s tímhle nesouhlasím: čistě pragmaticky, nemůžeme po státu chtít, aby financoval naprosto menšinové komunikační kanály, které používá řádově méně lidí, než jiné. Na tom se někdo vždycky sveze, že v přepočtu na jednoho odběratele ty vyjde strašně neefektivně.

Ano, jasně, že závislost na korporátních mediálních kanálech jde úplně proti duchu, co svrchovanost státu historicky znamenala.

Třeba v případě webu se stát zapojil a začal zveřejňovat věci na webu až ve chvíli, kdy bylo jasné, že jde o dominantní platformu a nikdo nepřijde s ničím jiným.

A tenhle moment u Fediverse zatím chybí: nejsme schopni předvést, že jsme když už ne dominantní, tak alespoň nějak výrazně zavedená platforma. Jsme spíš něco jako radioamatéři. A ty stát sice nějak reguluje, ale neposkytuje jim nějaké speciální služby (zabíral by jim ty amatérské frekvence, kdyby na nich něco vysílal, že...).

Máme tu protichůdný požadavek zůstat malí, uzavření, komunitní a vyhnout se negativním jevům okolí (jakýsi "internetový domov důchodců"?) - a současně požadavek, aby nás státní správa brala vážně a byla s námi kompatibilní.

To nevyjde. Abychom byli alespoň menšina, musel bychom být větší. Teď nejsme ani menšina - jsme fakticky neexistující.

@keddie

in reply to martenson

1) Souhlasím, že sociální sít roste na významu s počtem uživatelů => je super mít víc lidí. Ale připadá mi to jako triviální tvrzení.

2) Co se týče mainstream adopce, tak je to socio-kulturně podmíněno. Blsky asi bude mít víc, ale také se masivně nepouživá (třeba neembeduje do článků). Prostě proto, že to není zvyk, redakční systémy to možná neumí apod. Ale čistě počet uživatelů je jen jeden díl skládačky.

in reply to Ondřej Profant

Mě by mimochodem zajímalo i to, jakou roli hraje návyk politiků na Twitter. Oni si podle mě na tu síť i s její toxicitou zvykli, umí s ní zacházet, často se z nich vlastně stali influenceři a jako takoví o ne-algoritmické alternativy nestojí. Zinfluencovat síť bez algoritmů je fuška 😀
This entry was edited (1 month ago)
in reply to Tomáš Znamenáček

No vida, tady o tom zrovna mluví Mirek Topolánek: „Každý den otevírám X a chci účet zrušit. Potom si ale uvědomím, že jsem influencer, a když tam něco napíšu a část mě vyhejtuje, trojnásobek mě lajkne. Mám přes 133 tisíc sledujících.“ denikn.cz/1998177/ted-mam-mit-…
in reply to Ondřej Profant

hlavně to potvrzuje moji tezi, že lidi jsou tam, kde mají iluzi nějakého dosahu.

Na Mastodonu ji nemaji ... i když reálný dosah vzhledem k živým lidem s nějakým sekundárním vlivem je tu možná naopak větší, než to vypadá. Ale začínat od nuly by pro každého bylo těžké... tohle byla chyba původní Mastodon migrace, že vytvořila iluzi, že lidem přejdou i followeři.

Mělo se to tu spíš prezentovat jako start s čistým štítem. Lidi by si uvědomili, jak moc je jejich cílovka formuje...

in reply to Ondřej Profant

S 1) souhlasím. Lidi věřej nějakýmu počtu zobrazení, favům od neznámých lidí, apod. Neuvědomujou si, že to může být iluze. (Ale stejnou iluzí mohlo být, že je někdo bral vážně třeba v TV, apod.)

2) ano, "všichni jsou tam, kde jsou všichni" (třeba já na blbým vocápu, kvůli všem)

3) tohle je diskutabilní. UX těhle open source projektů bývá "nadčasové", protože chybí manažerský tlak něco měnit jen proto, aby se to měnilo. Spíš je problém, že algoritmus neměl jediný efekt, že byl manipulativní. Algoritmus dělal i spoustu jiných věcí... doporučoval zajímavé statusy, účty. Formoval ty bubliny. Zavrhli jsme algoritmus v příliš "veganském" duchu. Algoritmy k sociálním sítím patří... musí ale být uživatelem kontrolované, transparentní, musí být jasné, které doporučení vidím kvůli čemu (rozkliknutelné metriky, apod.)

Totální panická averze vůči jakémukoliv algoritmu, když přitom chronologická timeline mohla zůstat default, podle mě způsobila, že na Mastodonu zůstal takový typ nerdů, kteří by si před 50 lety sami dokázali aktivně vybírat v knihovnách, co chtějí číst a studovat. Ano, je to v duchu interaktivity původního Internetu. Ano, je pochopitelné, proč se taková revolta objevila. Dokonce i chápu, proč lidi věřili, že je to to "očištění" sociálních sítí. Ale fakticky spíš davy prchnou někam, kde budou baveny. Postování AI slopu je také svým způsobem větší problém, než kdybych měl možnost třeba vidět, které účty favují podobné věci, jako já (ale třeba setříděno od nejméně boostovaných, ne nejvíce boostovaných statusů)

Jestli totální absence algoritmů (i nekomerčních) spadá do kategorie UX, tak ok, v tom případě teda asi souhlasím.

in reply to Ondřej Profant

no jo, kopírování URL statusu přes clipboard na vlastní instanci se musí lidem trochu vysvětlit. To je pravda, že to je hodně pro nerdy 🙂

oni se teď snaží o nějaké cookie uchovávající informaci o domovské instanci na joinmastodon.com, ale to bude stejně asi používané jen na sdílecí ikonky na webech (taky důležité), ale těžko to přejde do oficiálního releasu (protože centralizace).

integrace Fediverse by dávala dobrý smysl spíš jako feature browseru. V podstatě si zrovna to copy+paste URL statusu na jiné instanci do vlastní instance, kde jsem přihlášený, umím představit jak bookmarklet. Jenže ouha, bookmarklet je další feature jen pro nerdy.

Víceméně javascript na webu vynucoval architekturu soustředěnou vždy na jednu konkrétní "nejsilnější" doménu a centralizované sociální sítě byly singularita vyvolaná v podstatě design flaw webových browserů. Paradoxně původní autoři té design flaw z toho ale nevytěžili nic moc, ve srovnání s Facebookem a Xitterem 🙂

Feature v browseru, kdy by browser znal domovskou instanci a detekoval ActivityPub resource (ale jak? je na to jednotná konvence mezi Fedi aplikacema?) a nabízel otevření obsahu v domovské instanci, si lze představit. Otázkou je "politická vůle" autorů browserů...

Faktem je, že já většinu obsahu dnes sleduju přes vlastní instanci a na cizí nechodím. Ale to je zase něco, co se člověk musí naučit...

@zoul @martenson

in reply to Ondřej Profant

to ale nejde principiálně, v důsledku decentralizace. Protože ostatní instance absolutně nevědí, jaká je tvoje domovská instance.

Ale mělo by to být možné přes instalaci nějakého browser extension, ten by se na domovskou instanci zeptal a přidal speciální tlačítko, které by se právě objevovalo, jen když zobrazené URL je typu ActivityPub compatible.

Tohle je složitá otázka, ale třeba před 30 lety vůbec nakonfigurovat na PC Internet a v něm třeba e-mail byl poměrně sofistikovaný úkol, zvláště poté, co se k serverům začalo být nutné připojovat přes TLS a autentifikovat odchozí poštu, apod. Až pak se to zjednodušilo tím, že všichni přešli na gmail, ale to byla ta centralizace.

Není způsob, jak udělat decentralizovanou věc jednoduše. Jakmile to v rámci stávajícího paradigmatu zkusíme udělat jednoduše, bude to okamžitě centralizované.

Bookmarklet není TAKOVÁ raketová věda.

A že instance na různých doménách sice vypadají stejně, ale jen na té své domovské je člověk zalogovaný, to může pochopit tak asi polovina populace, odhadem.

Spíš jsou lidi zpovykaní a současně přesvědčení o své výjimečnosti: sice to většinou chápou, ale dostanou pocit, že pro OSTATNÍ je to moc složité, protože OSTATNÍ jsou hloupější (no.. ne všichni.. třeba gihub používají opravdu davy... a každý, kdo je schopen použít github a verzování, má nejspíš daleko větší schopnosti, než jsou potřeba na pochopení Fediverse...)

Ve skutečnosti, lidi tomu rozumí, ale ten pocit "já jsem spíše chytrý, ale hledám přece publikum, které je spíše hloupé" vede k tomu, že je Fediverse ani neláká (protože mají pocit, že ti "hloupí" tam nebudou...). Děláme si to sami.

@zoul @martenson

in reply to Ondřej Profant

Tak se mi podařilo tvůj status fetchnout z mastodon.pirati.cz k sobě na f.cz následujícím bookmarkletem (testováno ve Firefoxu):

javascript:(function() {location='f.cz/search?q=' + location.toString();})()

Samozřejmě: navzdory jednoduchosti, přidat si do browseru bookmarklet, ve kterém si navíc musí domovské URL doplnit sami, bohužel není UX pro většinovou populaci. Nevím, jestli stránka může třeba nabídnout přidání takovéhohle bookmarkletu na lištu....

@zoul @martenson

in reply to Chao-c'

Souhlasím se, že nesmí být vše fanatické. Decentralizace má být možnost, ale u sociální sítě zároveň spíš nežádoucí. Asi jako fork u SW projektu. Je super, že možnost je, občas přijde někdo lepší. Ale víc jak 3 aktivně vyvíjené verze téhož jsou nesmysl.

Za mě je klíčové:
1) Opensource
2) Vždy mohu stáhnout svoje data v rozumném formátu
3) Žádné škodlivosti by design
4) Kdokoliv může mít vlastní instanci a konkurovat, ale nemusí!

in reply to Ondřej Profant

1) jasně, ale ani by to nemusel být plně FOSS, open source je o auditovatelnosti, ale lidi hledají shareware a možnost přispět komunitě. Podle mě je důležité, aby to nebyl AI slop.

2) ano, to dnes chybí, sice si to můžu stáhnout, ale nemůžu jednoduše migrovat na jinou instanci. Podle mě nestačí jen "stáhnout" (lokální PC ztrácejí na významu) - je nutné i "migrovat" a "sdílet". Migrovat celý svůj účet včetné médií na jinou instanci. Sdílet, nejen média ale i binární soubory ke stažení, přlohy. Sdílet svoje veřejné seznamy, na jedno kliknutí (jako na Xitteru). Fediverse musí mít ambice vytlačit nástroje jako Teams.

3) tak to je samozřejmé, ale Mastodon je v tomhle až příliš puristický a kdo chce feature navíc, musí použít fork Glitch (emoji reakce apod.)

4) tak to je samozřejmé. A BTW, závislost Mastodonu na komplexním Postgres+SQL stacku není triviální, commandline nástroje na udržování federované cache před přeplněním jsou nedokumentované, apod. (řada slavných instancí z dob Mastodon migrace už dojela na totální přeplnění databáze...)

in reply to Tomáš Znamenáček

tak tady bych argumentoval, že jsme měli pluralitu mailových klientů (ze začátku úplnou hromadu nesmyslů, ještě DOSovských, pak Eudora, pak už držel krok jen Outlook, Thunderbird) a pak všichni přešli na centralizovaně řešené webmaily, protože to cacheování IMAP složek zasíralo disk a pořád to bylo out of sync.

Fediverse si musí dát pozor, aby nezabředla do stejných problémů, na které dojel e-mail.

Ta divergence je problém už teď, třeba v populární mobilní appce Tusky doteď nejsou pořádně implementované citace (vědí o tom, ale prostě to nemají domyšlené).

Mírná pluralita a kompatiblita s mikrosajty, které provozují ti, co mají rádi všechno obskurní, je žádoucí. Důležité ale je, jaké možnosti nabídne průmyslový standard. Mastodon udělal zásadní krok dopředu asi před půl rokem, bohužel ale příliš pozdě pro davy.

Některé věci související s decentralizací to ale dělají složité by design: prostě nejde z principu chtít, aby se to chovalo "podobně jako něco", když to něco je centralizované. Prostě to nejde. Decentralizované věci vypadají jinak, než centralizované. Jízdní kolo není eskalátor.

@keddie @martenson

in reply to Chao-c'

ještě k bodu 4): dnes je asi 20% uživatelů na laxně moderované výchozí doméně mastodon.social a už takto vysoká míra koncentrace na jediné instance je komunitou považována za problém.

Kdyby to bylo ještě více procent, začnou se lidi ozývat ještě víc... takovou doménu je pak totiž těžké např. na menšinové instanci zablokovat, aniž by to výrazně omezilo nabídku obsahu a možnosti propojení se s uživateli.

Čímž pádem si taková instanci může vynutit právě třeba to právo na laxní moderaci a naopak může vyhrožovat komukoliv zablokováním s vážnými důsledky.. chybí tam vyváženost.

This entry was edited (1 month ago)
in reply to Tomáš Znamenáček

No jak píše Chao-C do jisté míry ano. Samozřejmě u mailu si myslím, že to musíme rozdělit: lehcí klienti, těžcí, web clienti, servery. A pak v každé té kategorie 3 zní rozumně. Samozřejmě tohle je jeden z nejexponovanějších části IT, tak tam toho bude víc.

A zrovna u mailů máme enormní průser oligopolu Outlooku a Gmailu. Protože když tě Google odsřihne, tak je super, že máš svou instanci, ale moc nikomu nenapíšeš.

in reply to Ondřej Profant

a přesně takový průser jako u Gmailu hrozí, pokud nám instance mastodon.social přeroste přes hlavu. Varuje před tím hodně hlasů.

Je tam disproporce spočívající v tom, že oficiální appka Mastodon ji nabízí novým uživatelům jako výchozí.

Samozřejmě: to, jaké instance budu nabízeny novým uživatelům v oficiální appce, to bude cílem nejen lobbyingu, ale přímo i komerčního zájmu. Ale Fediverse je hned od začátku poznamenaná oligopolem taky: jedna dominantní aplikace (Mastodon, který prostě jen udělal věci nejmíň špatně a implementoval větší kus ActivityPub, než většina ostatních) a jedna dominantní instance.

Právě ty hlasy "udělejte to jednoduché, dejte to všechno na jedno místo" to dost zabily. Lidi přitom nejsou blbí, akorát my průměrně chytří často žijeme v iluzi, že jsou (tohle se většinou opraví s tím, jak člověk stárne a nestíhá - sám je ten "blbej")

@zoul @martenson

This entry was edited (1 month ago)
in reply to Tomáš Znamenáček

no, nevím, jestli "točit" je řešení... měl by tam být nějaký selektor: fotografové k fotografům, turisti k turistům, cyklisti k cyklistům, linuxáci k linuxákům a lgbhchkrdtn taky ke svým, nějak. A taky jazyk, že.

Problém jsou kritéria výběru, ale kdyby se posuzovala dostupnost, otevřenost registrací, MAU, aktualizovanost, délka existence a takové věci, včetně toho, jestli o to ta instance stojí, tak probublají navrch plus/minus použitelné alternativy.

joinmastodon se o tohle snažil, ale měli to složité a navíc instance byly všechny nové a nezavedené. Instance s otevřenými registracemi podle mě o nové uživatele v zásadě stojí, akorát ne nutně o tisíce, ale třeba o desítky. A způsobů, jak to doporučit, jsou mraky... třeba podle featured hashtagů apod.

Myslím jedním z argumentů pro "sběrnou" instanci je i to, že to pak neusnadňuje těm, kteří by někoho chtěli stalkovat a obtěžovat, najít místo, kde se takoví lidé soustřeďují. Ale i tak by to to chtělo pluralitu "záchytných" instancí...

@keddie @martenson

in reply to Chao-c'

Dokud je otevřený protokol, tak by mělo být jedno jak velká je instance (když nejde o BTC podepisování 😁 ). Takže by to spíš mělo být o zárukách dodržování protokolu ze strany provozovatele.

Blbé je, že mail je tak starý, že ucelený protokol nemá. A původní bez čehokoliv dalšího téměř nelze dnes použít. A tedy se těžko vymáhá.

in reply to Tomáš Znamenáček

Mail je jeden z nejstarších protokolů pod RFC, které se pořád používají. Akorát přibylo šifrování. Problém je, že navzdory postupnému přidávání složitosti, které měly pomoci (různé ty SPF záznamy pro domény, apod.) je stěží ošetřeno hlídání identity odesilatele a už vůbec není pořádně ošetřená ochrana proti nevyžádané poště: prostě není domyšlené, že by se šlo od nějakého odesílatele úplně "unsubscribnout", unfollownout ho. Je to prostě koncepční chyba, čekala se dobrá vůle a dohoda správců, ale v procesu komercionalizace Internetu se toto ukázalo jako iluzorní.
This entry was edited (1 month ago)
in reply to Adam Havelka

@adamhavelka díky za to.

já si bohužel taky připadám občas jako jehovista a známí mi za propagaci Mastodonu už začínají trochu nesnášet. postavili jsme se tady proti opravdu hluboké potřebě většiny "být tam, kde jsou všichni".

přitom nejde o to strhnout davy, ale přemigrovat aspoň ty, pro které je to relevantní...

@keddie @xdub

Hlad reshared this.

Prošla jsem svůj letošní čtenářský deník a vypadá to, že jsem přečetla 8 knih, z čehož ty zajímavější byly finsky, takže vás asi nebudu zatěžovat detaily.

Kromě toho jsem ale zaznamenala zhruba 110 povídek (a to nepočítám dalších třicet, které jsem hodnotila do soutěže Vidoucí). Tady je pár zajímavých (všechny anglicky, k dispozici volně na webu, bez pořadí):

- Anna Burdenko: Pollen (Pomalu kolabující základna na cizí planetě plné nebezpečného pylu, a do všeho kecají mrtví příbuzní.)
- Daryl Gregory: I’m Not Disappointed Just Mad AKA The Heaviest Couch in the Known Universe (Věčně zhulený mladík a stěhování obřího kanape během invaze z kosmu.)
- Catherynne M. Valente: When He Calls Your Name (Venkov Spojených států, duchařina a jedna hezká paralela.)
- Elizabeth Bear: Red Mother a The Witch and the Wyrm (Povídky č. 2 a 3 z volně navazující série, první jsem ještě nečetla, ale fungují i tak. Vikingský potulný dobrodruh, který čaruje tím, že přede vlákno, ale většinu situací stejně nakonec řeší jinak.)

reshared this

Hlad reshared this.

I’m happy to announce the 12th annual Holiday season Conversations giveaway. 🎄☃️

The federated instant messaging client is now available for free on Google Play until New Year’s Eve. 🧨🎆

Merry Christmas, Happy Holidays. Enjoy #39C3.

play.google.com/store/apps/det…

#XMPP #Jabber #Conversations_im #DigitalSovereignty #Fediverse

reshared this

Hlad reshared this.

Zítra nám držte palce. Čeká nás první velká streamovací akce. Ve spolupráci s @openalt budeme streamovat přednášky ze všech 7 místností konference #OpenAlt.
Pokud budete mít čas a nějaká přednáška v programu vás zaujme, zkuste se mrknout. Při sledování videa jej zároveň sdílíte s ostatními diváky jako u torrentu (pokud nejste na mobilním zařízení) a každý peer se tak počítá!

openalt.cz/2025/

#OpenAlt2025 #Brno

reshared this

Hlad reshared this.

Právě byl vyhlášený nový ročník literární soutěže Vidoucí, a já se zase hlásím do poroty.

Píšete fantastiku? Chtěli byste si zkusit, co vám na vaše dílo řeknou cizí lidé? Tady máte možnost. Termín je před koncem prosince, to ještě stihnete i napsat novou povídku nebo dopsat rozdělanou.

vidouci.cz/vidouci-2026-propoz…

Hlad reshared this.

Hlad reshared this.

Teď někdy vychází antologie Uvař raka, která vznikla z experimentu: autoři nafasovali různé bizarní názvy a na ty měli vytvořit krátké sci-fi povídky. Do knihy se poskládalo asi padesát textů, což je tak moc, že se našlo místo i pro jeden můj.

argo.cz/knihy/uvar-raka/

reshared this